Dezvoltare personala

Cum perfectionismul distruge fericirea

  • 27 aprilie 2017
perfectionism

Daca vrei sa nu fii niciodata cu adevarat fericit sau satisfacut cu viata ta, un mod simplu prin care poti face asta este sa iti cresti asteptarile pana la niste standarde nerealistice, care pot fi extrem de greu, chiar aproape imposibil, de atins.

Asta este esenta perfectionismului. Este inabilitatea de a fi multumit cu ceva pana cand nu este perfect. Perfect pentru tine, ca pentru cineva din exterior este posibil sa fie perfect deja. Problema este ca de fapt perfectionismul este o iluzie.

Viata functioneaza rareori cum ne asteptam, in orice domeniu – indiferent ca este vorba de relatii, munca sau scopuri propuse. Si uneori in viata ca sa fii fericit inseamna sa renunti la aceste astepari si sa inveti sa fii mai multumit cu modul cum sunt lucrurile in acest moment, nu cum ar trebui sa fie “intr-o lume ideala”.

Perfectionismul iti distruge fericirea in multe moduri. Ti-o spun din perspectiva unei perfectioniste care incearca sa se vindece.

Perfectionismul te duce catre sentimente de regret si lipsa de satisfactie

Unul dintre simptomele perfectionismului este faptul ca vei cauta intotdeauna sa alegi cea mai buna optiune in orice scenariu, doar ca nu este intotdeauna posibil. Problema este ca atunci cand asteptarile ne sunt inselate, ne vom gandi mai mult la acel lucru si ne vom indoi de capacitatea noastra de face alegeri corecte pe viitor. Lucru ce face dificil sa treci peste greseli.

Perfectionismul afecteaza relatiile

Cuplurile care isi vad relatia ca o “unitate perfecta”  (“noi suntem suflete pereche”, “suntem facuti unul pentru celalalt”) sunt mai predispusi problemelor decat cei care isi vad relatia ca pe o “calatorie” (“Uite ce departe am ajuns impreuna”, “Noi crestem impreuna”).

Realitatea este ca toate cuplurile au la un moment dat probleme. Daca gandesti prea mult despre relatia ta ca este perfecta iti va fi dificil sa accepti si sa te confrunti cu acele probleme.

De cele mai multe ori, un mod de gandire realistic te pregateste pentru inevitabilele dificultati ce apar. Este mai bine sa te pregatesti pentru realitate decat sa traiesti in iluzie.

Perfectionismul iti afecteaza in mod negativ munca

Unul dintre cele mai evidente moduri prin care se vad efectele perfectionismului sunt munca si scopurile personale.

Persoanele care au tendinte spre perfectionsm au mai mare probabilitate de a amana lucrurile. Asta pentru ca unui perfectionist ii este destul de dificil sa spuna “am terminat”, pana nu se asigura 100% ca este perfect.  El intotdeauna va mai corecta ceva, va mai adauga un detaliu si va tot munci pana se va simti intr-un final satisfacut….si extrem de obosit.

Asta pentru ca perfectionismul este obositor. Si frustrant. Mai ales cand vezi ca orice ai face, nu poate fi perfect.

Cum sa renunti la perfectionism

Perfectionismul este o setare mentala, si ca sa poti renunta la el trebuie sa incepi sa creezi un nou mod de gandire. Oamenii de succes stiu ca un mod de gandire sanatos este cel in care cred cu adevarat si inteleg ca viata este un proces cu suisuri si coborasuri, si ca vor evolua prin aceste experiente.

Spre deosebire de perfectionist, o persoana cu o gandire setata spre auto-dezvoltare nu vede succesul sau fericirea in viata ca “un loc fix”. De fapt, este o calatorie care nu se sfarseste niciodata.

Incepe sa gandesti intr-o noua directie:

  • “Greselile sunt o parte normala a vietii de zi cu zi”
  • “Esecul este uneori un pas necesar catre succes”
  • “In viata nu este despre a fi cel mai bun, ci despre a incerca cat poti tu de mult.”
  • “Nu exista un eveniment in trecut care sa te defineasca. Mergi mai departe”
  • “Intotdeauna evoluezi ca individ”
  • “Focalizeaza-te mai degraba pe imaginea de ansamblu decat pe detalii”
  • “Defectele si imperfectiunile tale sunt cele care te fac sa fii unic”
  • “Intotdeauna vor aparea noi obstacole pe care va trebui sa le depasesti”
  • “Trebuie sa accepti suisurile si coborasurile in viata cu gratie”

Nu este de ajuns sa le citesti. Ia un carnetel si scrie-le. Afirmatiile scrise au o putere mare.

Apoi alege 3 dintre ele care iti plac cel mai mult. Noteaza-le pe un post-it si lipeste-l undeva unde il vezi frecvent: pe frigider, pe oglinda, pe biroul de lucru. In urmatoarea saptamana, de fiecare data cand vei vedea acele afirmatii, incearca sa ti le repeti de 3 ori fiecare (fie in gand, fie cu voce tare).

Este un pas mic catre schimbarea modului de a gandi. Dar cu practica si perseverenta, acest mod de gandire se va raspandi in toate aspectele vietii.

Lasa adresa de e-mail pentru a primi articole ce iti pot fi sursa de inspiratie si motivatie

Te rugam sa astepti

Abonare efectuata cu succes!

Facebook Comments
Distribuie daca ti-a placut:

Inline
Inline