Dezvoltare personala

Cum sa creezi distanta psihologica intre tine si trecutul tau

  • 6 mai 2017

Exista multe persoane carora le este dificil sa renunte la trecut. Il poarta cu ele in fiecare moment si il lasa sa aiba un impact prea mare asupra vietilor pe care le traiesc in momentul prezent.

Bineinteles ca trecutul va fi intotdeauna ceva care te va influenta la un anumit nivel. Ceea ce esti si ceea ce ai invatat insumeaza experientele din trecutul tau.

Cu toate astea, desi trecutul iti poate influenta viitorul, nu trebuie sa-l controleze. Si nu trebuie sa stea ca o povara pe umerii tai oriunde mergi.

In loc de asta poti crea un spatiu intre tine si trecut, spatiu ce iti poate permite sa te dezvolti. Poti face asta prin a crea o distanta psihologica, ceea ce este o perceptie subiectiva a cat de departe este ceva fata de realitatea ta curenta.

Distanta psihologica se bazeaza pe o perceptie subiectiva. Nimic mai mult. Este o distanta care se creeaza in mintea ta, nu in lumea fizica.

Iata cum iti poti crea acea distanta psihologica:

Priveste-ti trecutul dintr-o perspectiva exterioara

Un mod eficient de a crea distanta psihologica este sa te imaginezi pe tine uitandu-te inapoi la un anumit eveniment din trecut dintr-o perspectiva externa.

Gandeste-te la o experienta neplacuta pe care ai avut-o. Imagineaza-ti acum ca esti la un cinematograf si ai acest eveniment pe ecran. Joaca-te cu el – reda-l, uita-te la o viteza rapida sau la o viteza extrem de inceata. Te poti imagina chiar si mancand popcorn in timp ce privesti acele imagini. Apoi cand se termina scena, imagineaza-ti ca te-ai ridicat si ai plecat. Desi acel “film” de pe ecran ti-a lasat o impresie, nu mai esti acel personaj.

Facand asta, iti permiti sa te disociezi de experienta. Astfel iti poti aminti de experienta ca un observator, nu ca un participant.  Acest lucru iti va permite ca memoria sa fie mai putin intensa. De asemenea, sa te gandesti: ti se mai poate intampla acel lucru? Acea persoana iti mai poate face rau? Acea experienta se mai poate repeta?

Schimba mediul

O alta metoda mai usoara, prin care iti poti crea o distanta psihologica este sa schimbi mediul.

Incepe cu locul care iti aminteste cel mai mult de trecutul tau. Daca este vorba de locuinta, incepe cu dormitorul, living-ul, nu conteaza. Muta mobila, zugraveste in alte culori, ia-ti un alt covor, adauga decoratiuni sau tablouri noi, iar daca ai suficient buget ai putea schimba mobila cu totul.

Muzica pe care o asculti de zi cu zi este o alta parte din mediul pe care ar trebui sa il schimbi. De multe ori iti amintesti de trecut atunci cand asculti o anumita melodie, un anumit cantaret sau un anumit album. Alege alte cantece pe care sa le introduci in playlist-ul tau.

Iar uneori chiar mutatul intr-un alt loc poate fi util. Nu inseamna ca fugi. Inseamna ca pui o distanta fizica fata de tecutul tau, iar aceasta distanta fizica te poate ajuta sa creezi si o distanta psihologica. De multe ori mutatul intr-o alta locuinta sau alt oras echivaleaza simbolic cu inceputul unui nou capitol in viata ta.

Aminteste-ti constant ca lucrurile s-au schimbat

De multe ori schimbarea in viata noastra este lenta si graduala. Uneori nici nu o simti. Dar atunci cand privesti viata ta cum era in urma cu 5-10 ani, poti realiza cat de diferita e ea azi.

Din aceasta cauza este important sa iti amintesti tie insuti ca lucrurile s-au schimbat. Cand realizezi ca lucrurile nu mai sunt la fel, vei fi mai constient de distanta care exista deja fata de trecutul tau.

Acorda-ti 5 minute si noteaza intr-o agenda 3 moduri esentiale in care s-a schimbat viata ta in decursul ultimilor ani. Gandeste-te cum erau lucrurile atunci si cum sunt acum.

Oamenii spun adesea: “Nu te gandi la cat de departe trebuie sa ajungi, ci la cat de departe ai ajuns deja”. Este un mod frumos prin care poti crea o distanta psihologica intre tine si trecutul tau.

Imgineaza-ti o usa mentala prin care iesi

Distanta psihologica se bazeaza pe o perceptie subiectiva. Nimic mai mult. Este o distanta care se creeaza in mintea ta, nu in lumea fizica.

Asa ca imgineaza-ti ca sunt 2 incaperi despartite de o usa. In prima incapere este trecutul si in a doua incapere este prezentul si viitorul. Unele persoane sunt in incaperea trecutului, altele sunt in pragul usii, altele se afla deja in incaperea prezentului si al viitorului dar usa este deschisa si privesc mereu in incaperea trecutului. TU UNDE TE AFLI?

Cand ai realizat unde esti ia hotararea sa te afli in incaperea prezentului si al viitorului si sa inchizi usa in urma ta. Acorda-ti seara timp destul prin care sa faci acest exercitiu. O data ce ai inchis usa, incuie-o cu o cheie si arunca cheia. Nu mai deschide acea usa.

Paseste apoi spre viitor.

Lasa adresa de e-mail pentru a primi articole ce iti pot fi sursa de inspiratie si motivatie

Te rugam sa astepti

Abonare efectuata cu succes!

Facebook Comments
Distribuie daca ti-a placut:

Inline
Inline